جایگاه پژوهش و میزان تاثیرگذاری آن بر جریان تئاتر دفاع مقدس- پروژه عملی :کارگردانی نمایش " تراخم"
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده سید میثم مطهری
- استاد راهنما مسعود دلخواه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تئاتر دفاع مقدس، از لحاظ گستردگی، سرمایه گذاری، برنامه ریزی و محتوا، مدون ترین و حمایت شده ترین جریان تئاتر کشور است که همپای انقلاب اسلامی، ظهور می کند و بالنده می شود. در جهت ارتقا سطح کیفی و کمی این بخش، حرکت های پژوهشی مختلفی انجام شده اند. لیکن تا کنون شاهد تحول چشمگیری که نشانه تاثیرگذاری جدی این پژوهش ها در زمینه تولید و عرضه تئاتر دفاع مقدس باشد، نبوده ایم. این پایان نامه به تبیین وضعیت پژوهش و میزان تاثیرگذاری آن بر جریان تئاتر دفاع مقدس می پردازد. جمع آوری، دسته بندی و ارزیابی کمی و کیفی مدارک مرتبط با کلیه طرح ها و فعالیت های پژوهشی انجام شده و بررسی میزان تاثیرگذاری پژوهش ها بر ارکان تئاتر دفاع مقدس وشناخت موانع موجود در این زمینه، ارائه راهکارهایی برای ارتقا جایگاه فعالیت های پژوهشی و کاربرد آنها در روند تولید آثار تئاتر دفاع مقدس از اهداف این پروژه می باشد. در فصل اول «نشریات تخصصی تئاتر ایران» ، فصل دوم «کتاب ها، سمینارها و طرح های پژوهشی» و فصل سوم «پایان نامه های ارائه شده» ، بررسی می شود تا در بخش آخر به تبیین «میزان تاثیرگذاری پژوهش ها بر جریان تئاتر دفاع مقدس» بپردازیم.
منابع مشابه
نسبت تئاتر دفاع مقدس و نمایش مذهبی
از زمان پیدایش گونه تئاتری دفاع مقدس بر اساس مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیاری از مخاطبین این تئاتر و از جمله هنرمندان و صاحب نظران تئاتر دفاع مقدس را در مجموعه نمایش های مذهبی طبقه بندی کرده اند. این طبقه بندی هر چند عمومیت داشته و داردامااز چندان مبنایی علمی برخوردار نیست. بررسی ویژگی های اصلی نمایش مذهبی از جمله مضامین شخصیت ها نمادگرایی کمیت و کیفیت مخاطب مشارکت تماشاگر در ...
متن کاملبررسی نشانه شناختی مکان در تئاتر دفاع مقدس (با تأکید بر نمایش های کانال کمیل، اسماعیل اسماعیل، چهار حکایت از چندین حکایت رحمان ) - پروژه عملی: کارگردانی نمایش "اولئانا "
چکیده: هیچ گفتمانی فاقد مکان نیست. مکان ها به طور مستقیم و یا غیرمسقیم در شکل گیری گفتمان و تولید معنا نقش دارند. مکان صورت بیان و صورت محتوا را در تعامل با یکدیگر قرار می دهد. در بعضی موارد مکان به شکل کاملا فیزیکی و عینی در گفتمان ها تجلی می یابد و درموارد دیگر این کارکرد عینی تضعیف گشته و جای خود را به کارکرد انتزاعی می دهد. مکان های عینی مکان هایی با ویژگی کنشی و مکان های انتزاعی مکان های...
ارزیابی کمّی و کیفی تولید «تئاتر دفاع مقدس» در ایران* (با تأکید بر فعالیتهای «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس»)
به آثار نمایشی مرتبط با جنگ عراق علیه ایران (1367- 1359)، تئاتر دفاع مقدس میگویند. برای حمایت از این گونه آثار نهادها و تشکیلات مختلفی به راه افتادند؛ که با وجود فعالیت آنها، این نوع تئاتر نتوانست به روند مستمر در تولید و عرضه آثار نایل آید. در این مقاله ضمن تشریح و تحلیل عملکرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در زمین? تولید و اجرای نمایشهای مرتبط با دفاع مقدس، به پاسخ این پرسشها خواهیم پرداخ...
متن کاملتجزیه و تحلیل متون نمایشی برگزیده تئاتر دفاع مقدس . پروژه عملی : کارگردانی نمایشنامه دهانی پر از کلاغ
دراین رساله نظری تلاش شده است تا با تجزیه و تحلیل نمایشنامه های برگزیده جشنواره تئاتر دفاع مقدس به این نتیجه دست یابیم که در این گونه آثار ، تا چه میزان اصول علمی فن نمایشنامه نویسی رعایت گردیده است و یا اینکه عدم رعایت کدام یک از شاخصهای علمی سبب گردیده است بعضی از این آثار ، علی رغم اینکه به عنوان متن برتر انتخاب شدند کماکان دچار ضعف اساسی در ساختار باشند.
15 صفحه اولآراء و نظریات اجرایی «پیترسلارز» در تئاتر– پروژه عملی: کارگردانی نمایش «خیانت» نوشته «هرولد پینتر»
چکیده: این پایان نامه نگاهی است به اندیشه ها و تکنیک های کارگردانی «پیتر سلارز»، کارگردان برجسته ی تئاتر نیمه ی دوّم قرن بیستم و تلاشی است برای شناخت نحوه ی نگرش وی به تئاتر و انتظاراتی که او از یک نمایش - به قول خودش - به مثابه یک عمل اجتماعی و اخلاقی دارد. فصل اوّل این پایان نامه، اختصاص دارد به کلّیاتی درباره ی «سلارز» و اندیشه هایش و نیز نظریات برخی منتقدین درباره ی او. در این فصل سعی بر آ...
15 صفحه اولریچارد فورمن و «تئاتر هستی شناسانه- تشنج آفرین» – پروژه عملی: کارگردانی نمایش «سم»
ریچارد فورمن از کارگردانان دهه 6 مییلادی تئیا تر آوانگیارد آ مریکیا محسیو میی شیود کیه منتقدان او را از بزرگترین کارگردانان می دانند. فورمن به عنوان کارگردان، نمایش نامیه نیوی،، طیرا صحنه و بازیگر برای ایجاد تئاتر نوین خودش و فاصیله گیرفتن از تئیاتر سینتی زمانی ه، تئیاتر هسیتی شناسانه-تشنج آفرین را تأسی، کرد. این تئاتر در جستجوی شیوههای نوینی از اجرای نمایش، بسیته به تحولات سیاسی و اجتماعی ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023